torsdag 14 november 2013

Praktiken har börjat



Under helgen fick jag bara vila och bli vana vid klimat och bergluft. På söndag kväll fick jag reda på att den byn, som jag har sett i bilder och där jag trodde jag skulle jobba, finns inte. På måndag morgon skulle vi börja min praktik och klockan åtta skulle vi få en gäst, Paul, som har beeutrustning som MylifE skulle möjligen kunna använda.
   Det blev måndag morgon och precis som jag förväntade, gästen kom inte klockan åtta, inte heller nio eller tio, utan först 11 tiden. Under morgonen fick jag iaf massa gamla dokument att läsa för att få en bild på vad MylifE foundation är för något och vad den har jobbat med de senaste 15 år. Spännande att läsa, och ännu mer spännande var att det inte finns datum på de flesta papprena, utan man fick själv lista ut om situation man läste om var 10 år sedan eller idag.
   När Paul äntligen kom så satt vi ute och drack kaffe och pratade om allt och inget. Trevligt, snart kommer vi till saken, tänkte jag. Men det var fel tänkt. Vi kom egentligen aldrig dit fast han var här i över fem timmar. Till slut, när jag tänkte att det inte längre kan vara oartig, gick jag till mitt rum för att läsa alla dokument. Men snart var det dags att börja göra eld och laga middag och efter första praktikdag var jag bara förvirrad.
   Andra dagen fortsatte jag läsning och fick ganska bra bild på vad som har hänt och ungefär vad vi kommer göra när jag är här. MylifE Har alltid jobbat för att hjälpa gatubarn i Kapstaden ut från destruktionscirkeln. 2012 byggdes den första hållbara pilotbyn, den som jag har sett i bilder och filmer. Men markägaren visade sig inte vilja ha verksamheter där, utan bara äga en färdigbyggt by med alla hus och utrustning. Därför slutade verksamhet där och nu är vi i fasen där vi försöker hitta ny mark, närmare Kapstaden, för att kunna bygga igen. Sorligt men samtidigt positivt för mig; nu får jag vara med i planeringsfasen. Denna vecka har vi fått två erbjudanden av mark, vilka vi ska titta närmare på och möjligen skaffar flera alternativ. Min uppgift just nu är att ladda ner ArcGIS-program och data för att kunna analysera de områdena vi har blivit erbjuden mark ifrån. Det gillar jag! Hade inte tänkt att jag skulle få använda GIS här.
   Dessutom ska jag göra mitt första studiebesök idag. Det blir till en närliggande gård Terra Khaya som har jobbat mycket med hållbarhet och t.ex. använder ingen annan el än det som kommer från solenergi. Här har ni länken till deras hemsida:
http://www.hogsbackecobackpackers.com
   Igår skrev vi också plan för min tid här. Förutom alla mötena, rapportskrivning o.s.v. så står det vanliga bysysslor under mina uppgifter. Sätt att jobba här är spännande.. Vi jobbar hemma och det finns inga arbetstider, utan vi gör allt möjligt under hela dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar