lördag 30 november 2013

Veckans ord är nätverka..



Det är verkligen annorlunda hur man jobbar här. Förra veckan fick jag i uppdrag att leta efter detaljplaner eller egentligen vilka planer som helst som finns för det här området. Såklart gick jag först till kommunens hemsida. En liten överraskning blev det när det inte stod ett ord om planer eller samhällsplaneringen där! Istället lämnade jag meddelande på ett kontaktformulär där kommunen lovar svara inom 48 timmar. Nu i måndags, en vecka senare alltså, fick jag svaret och telefonnumret till en person jag kan kontakta angående planer. 

Istället för att kunna kontakta kommun eller någon myndighet direkt här så ska man nätverka och använda sina kontakter och kontakternas kontakter. I detta fall visste en bekant en gammal stadsplanerare som bor i Hogsback. Denne planerare kom och besökte mig i måndags och vi pratade mycket allmänt om samhällsplaneringen i Sydafrika och mer specifikt om hur det skulle gå till och var man skulle kunna bygga en MylifE-by här i Hogsback. Till slut körde vi till två tomma tomter
På promenad för att fotografera tomter.
som han tänkte vore bra alternativ till oss.

Diskussion om samhällsplanering var väldigt givande. Jag har läst mycket på nätet och fått den uppfattningen att det finns mycket fint skrivet om hur saker och ting borde gå till men att genomförandet oftast blir annorlunda, något som han bekräftade. Han berättade också hur alla provinser har sin egen lagstiftning om samhällsplanering och att det inte finns hierarki och uppgiftsfördelning på det sättet som det finns i Sverige. Jag fick också många kontakter till kommunen och provinsen från honom. Han sa dock att troligen har man inte ens gjort ÖP för det här området, men att det kan vara intressant att snacka med de här människorna ändå. Jag tror att jag skriver mitt vetenskapliga arbete om samhällsplaneringen i Östra Kapprovinsen och använder dessa kontakter åtminstone för det.

Igår fick jag sitta med Google Earth och klistra in bilder för att kunna presentera mark för MylifEs förvaltare som inte har möjlighet att besöka tomterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar