Resan från Karlstad med Elin började med en halv
timme försenad buss halv tre på natten. Jag trodde det skulle bli långtråkigt
på Arlanda då flyget var först klockan ett på dagen, men vi sov på bänkarna och
shoppade så det gick fort. Vid gaten träffade vi Elins gamla klasskompis som
jobbar på flygplatsen och där börjar lyx. Han gick med oss till planet så vi
kom in först, innan businessklass! Flygbolaget var Emirates och visst
förväntade vi oss att det skulle vara fint men fyra rätters måltid med röttvin
och mängden filmer man kunde välja på TV:n var över mina förväntningar.
Dubaihin laskeuduttiin 11 aikaan illalla
paikallista aikaa. Juurikin Tukholmassa oltiin puhuttu kuinka hieno ja toimiva
Arlandan kenttä on, mutta mutta, löysinpäs uuden lempikenttäni Dubaista. Kaikki
kaupat ja ravintolat oli auki koko sen ajan kun me oltiin kentällä, vaikka se
olikin keskellä yötä. Ja niitä oli paljon ja ne oli hienoja ja isoja, täynnä
luksustavaraa. Meidän piti vaihtaa terminaalia, jotta päästiin Kapkaupungin
lennolle. Silloin tajuttiin Elinin kanssa minkä takia lentokoneessa sanottiin,
että Dubain lentokenttä itsessään on nähtävyys. Alas juna-asemalle mentiin
hissillä, johon mahtu 30-40 ihmistä ja josta näkymänä oli suuri suihkulähde.
Siellä sun täällä oli myös palmuja. Kenttä oli myös selkeä ja siisti,
oikeastaan kiiltävä.
Lento Kapkaupunkiin meni nopeasti nukkuessa. Aamiainen tuli keskellä yötä ja lounas yhdeksältä aamulla Etelä-Afrikan(ja Suomen) aikaa, mikä oli meistä vähän kummallista. Ruoat oli taas hyvät, tosin neljän ruokalajin lounas heti herättyä oli aika tuhti.
Ensimmäinen "erikoinen" eläin tällä reissulla löyty Dubain lentokentältä |
Hus jag sov i första natten |
I Kapstadens
flygplats fick vi tre månadens turistvisum, första stämpel i mitt nya pass.
Vädret var lite molnigt och regnigt men det är sommar ändå! Jag trodde jag
skulle få panik i Kapstaden för att det är så stor stad men så blev det inte. I
stadsdelen där jag sov och där Southern Ambitions kontor ligger var det bara
några hus som hade över 10 våningar och de flesta hus var jättefina. På kvällen
åt vi i centrum och där var det inte så många skyskrapor vad
jag hade tänkt. Trafik är dock annorlunda än hemma. Man kör på vänster sida av
vägen och man kör mycket fortare än i Norden. Det känns som att syn på
trafikanter är omvänd här: det verkar vara planerad först och främst för bilar,
inte till gc. Övergångsställena var nästan obefintliga och jag tror jag såg
ingen cykel under min korta vistelse i Kapstaden. Dock så kan höjdskillnader vara
en förklaring till att folk inte cyklar. För bilar funkar det bra. 10-fils
vägar fanns gott om i Kapstaden och under nästa dagens bussresa till Östra
Kapprovinsen märkte jag också att vägar har bättre skick här än i Sverige. När
vi berättade i Kapstaden att vi hade tagit nattbuss istället för morgontåg från
Karlstad till Stockholm p.g.a. man inte kan lite att tåget kommer fram i tid så
verkade lokala bli lite överraskade. Jag tycker mer och mer synd om Sveriges
dåliga väg- och järnvägsnät.
Yöunet oikeassa sängyssä tuli tarpeeseen
pitkien lentojen jälkeen ennen vielä pidempää bussimatkaa. Torstaiaamuna matka
jatku kohti Itäistä Kapprovinssia. En oikein vielä ollu tottunu vasemman puoleiseen liikenteeseen kun mua
aamukuudelta tultiin hakemaan talolta ja kuski oli hieman ihmeissään kun olin heti
hyppäämässä oikeelle etupenkille, siis kuskin paikalle. Nelson Mandela muuten
näkyy joka paikassa Kapkaupungissa; kaikkialla on mainoksia Mandela-näyttelystä,
iso muotokuva oli tehty yhden pilvenpiirtäjän seinään kesällä, kun Mandela oli
sairaalassa ja monet kadut, puistot ja rakennukset on nimetty Nelson Mandelan
mukaan.
Nyt istun siis bussissa yksin matkalla kohti lopullista määränpäätä, Hogsbackia ja MyLife kestävän kehityksen kylää. Seittämän tuntia on matka jo kestänyt, eli oon kohta puolessa välissä 14,5 tunnin matkaa. Maisemat on ollu mahtavia, enimmäkseen vuoria, mutta näky tunti sitten mertakin ja nyt kattelen puita, jotka vaikuttaa männyn ja kuusen sekoitukselta. Ensimmäinen elävä ”erikoinen” eläin, jonka näin bussin ikkunasta oli norsu. Oli kiva bongata se, mutta eipä se mitään erikoista tehnyt, seiso niityllä ja söi. Vähän ajan päästä näin myös strutseja, mutta niitä olin kyllä jo ylä-asteella nähny Pälkäneellä.
Nyt istun siis bussissa yksin matkalla kohti lopullista määränpäätä, Hogsbackia ja MyLife kestävän kehityksen kylää. Seittämän tuntia on matka jo kestänyt, eli oon kohta puolessa välissä 14,5 tunnin matkaa. Maisemat on ollu mahtavia, enimmäkseen vuoria, mutta näky tunti sitten mertakin ja nyt kattelen puita, jotka vaikuttaa männyn ja kuusen sekoitukselta. Ensimmäinen elävä ”erikoinen” eläin, jonka näin bussin ikkunasta oli norsu. Oli kiva bongata se, mutta eipä se mitään erikoista tehnyt, seiso niityllä ja söi. Vähän ajan päästä näin myös strutseja, mutta niitä olin kyllä jo ylä-asteella nähny Pälkäneellä.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar